6. gyors stresszcsökkentő módszer

6. gyors stresszcsökkentő módszer

Megosztom:

stressz mentesSzámtalan stresszcsökkentő módszer létezik. Kezdve a jógától, a relaxáción át, vagy egy beszélgetés egy jó baráttal, kocogás, sportolás, és még sok más. Sajnos azonban sok esetben nincs módunk arra, hogy például egy stresszes munkahelyi helyzetben úgy csökkentsük a feszültséget, hogy csapot-papot otthagyunk és elmegyünk kocogni. Ezekre a helyzetekre valami olyasmi kell, ami könnyen elérhető, nem igényel sok időt, és bármikor kéznél van.

Egy ilyen gyors, és azonnal ható stressz csökkentő módszer az érzékeinkre való odafigyelés. Veszünk egy mély lélegzetet, és a figyelmünket a környezetünkre irányítjuk, arra, amit látunk, hallunk, szagolunk, ízlelünk, vagy tapintunk. Például, ha rátekintünk egy olyan fotóra, ami mindig feltölt minket, – például egy nyaralási kép, vagy a gyerekünk, unokánk fotója, az gyorsan csökkentheti a stresszt bennünk. Természetesen nem mindenki reagál ugyanúgy, és ugyanarra egyformán. Van, akire például egy illat megnyugtatóan hat, míg másnak ugyanaz az illat lehet semleges, de akár kellemetlen is. Ahhoz, hogy tudjuk melyik érzékünket, – és mivel –  kell megszólítani, valószínűleg kell némi kísérletezés. Sokan használnak ilyen stresszmentesítő módszereket anélkül, hogy végiggondolták volna, anélkül, hogy kísérleteztek volna több módszerrel is. Tipikusan ilyen például a konzumevés, vagy a dohányzás.

Ahhoz, hogy kiderítsük, melyik érzékünk vethető be a leghatékonyabban, érdemes picit a múltba révednünk. Például, ha gyerekkorunkban volt egy plüss, vagy rongyika, amit folyton magunkkal hurcoltunk, akkor lehet, hogy a tapintási érzékünkből hozhatjuk ki a legtöbbet. Próbáljuk meg végiggondolni, hogy gyerekkorban mi nyugtatott meg minket, és ha rátalálunk valamire, akkor az lehet kiindulási alap.

Ha nincs ilyen emlékünk, de van egy kis rendszerező hajlamunk, akkor megtehetjük azt, hogy felkészülünk egy-két érzékünket megszólító tárggyal, amiket magunkkal hordunk, és ha valami kisebb stressz ér minket, akkor egy-egy ilyen alkalommal kipróbáljuk közülük valamelyiket. Amelyik a leggyorsabban enyhíti bennünk a feszültséget, valószínűleg az lesz a nyerő. Ha nem hat elég gyorsan a kipróbált dolog, például csak a sokadik csésze tea után nyugszunk le, akkor valami mást kell keresnünk. Ha nem tudunk, vagy nem akarunk felkészülni, nem akarunk kísérletezgetni, akkor egyszerűen csak az épp először eszünkbe jutó dologgal próbálkozzunk, és ha beválik, akkor jó, ha nem az igazi, akkor legközelebb próbáljunk egy másik érzékünkre hatni.  A lényeg, hogy olyat találjunk, ami a leggyorsabb, és leghatékonyabb számunkra.

Nézzünk néhány ötletet a különböző érzékeinket megszólító dolgokból.

Látvány:

  • fotó egy nyaralásról, gyerekekről, kedvenc állatunkról, vagy akár csak egy szép helyről, amit akár papír formájában magunkkal vihetünk, vagy akár például a telefonunkra is rátehetünk
  • egy megnyugtató sreensaver, vagy desktop háttér a számítógépen
  • ha az ablakból kinézve szeretjük a látványt, az is tökéletesen megfelel

Hang:

  • ha van kedvenc zenénk, meghallgathatjuk akár a telefonon, akár mp3 lejátszón
  • természethangok hallgatása pár percig. Számos ilyet találhatunk a neten, ahol madárcsicsergés, esőkopogás, vagy szél hangját hallhatjuk. Itt is ajánlottam már egy ilyet.
  • lehet, hogy az emberi beszéd a megnyugtató számunkra. Hallgathatunk valamilyen kellemes hangot, ahol valaki például egy rövid, pár perces meditációs szöveget mond el.
  • hallgathatjuk saját hangunkat is. Vegyünk fel magunknak támogató, lélekerősítő mondatokat, akár mantrákat is, amelyek nyugtató hatással vannak ránk.

Illatok:

  • lehet kísérletezni például különböző illóolajokkal. Vannak köztük olyanok, amelyekről hagyományosan azt tartják, hogy nyugtató hatásúak. Ilyenek például a levendula, teafa, narancsvirág, bergamott.  De nyugodtan próbálkozhatunk más illóolajokkal is.
  • sok helyen kaphatóak illatosított mécsesek, gyertyák. Próbáljuk ki ezeket.
  • tarthatunk otthon, vagy az irodai asztalunkon illatos növényt.
  • kedvenc kölnink, vagy parfümünk is segíthet.
  • valamilyen fűszer, például fahéj, vagy citromhéj illata is jó szolgálatot tehet.

Érintés:

  • próbáljuk ki, hogy puha, vagy erős érintés az, ami számunkra kellemesebb. Ha a puha érintés, akkor valami simogatnivaló tárgy, kis plüssállat, vagy egy puha kendővel kísérletezhetünk.
  • ha erősebb érintést akarunk kipróbálni, akkor feszítsük meg, majd lazítsuk el az izmainkat sorban, egymás után. Azaz először “ökölbe” szorítjuk a lábujjainkat, lábfejünket, majd ellazítjuk. Utána megyünk fölfelé, megszorítjuk a lábszárakat, majd ellazítjuk, és így tovább végig az egész testen.
  • használhatunk stresszlabdát, vagy egy közönséges kis gumilabdát, vagy gumikarikát is, amit a kezünkben többször megszorítunk.
  • próbálkozhatunk a hideg-meleg érzéssel is. Például  pár percre egy jégkockát veszünk a kezünkbe, vagy egy bögre meleg italt.

Ízlelés:

  • rágjunk rágógumit. Erről szintén szó volt már itt.
  • együnk egy kocka fekete csokit
  • ihatunk teát, kávét, vagy akár egy pohár vizet is.
  • a narancs, és más citrusféléknek nemcsak az illata, hanem az íze is nyugtatóan hathat ránk.
  • ha valamilyen sós ízre vágyunk, akkor inkább válasszunk egy kevés sós mandulát, mint csipszet.

Mozgás:

  • jól jöhet egy nyújtózás, tagjaink megmozgatása. Akár csak annyi, hogy felállunk a székből, és körbesétáljuk a helységet.
  •  végezzünk nyak körzéseket.
  • lazítsuk ki a nyak, váll és kar izmainkat. Ezek szoktak leginkább befeszülni.
  • ha a gyomrunk szorul össze, akkor néhány mély légzés, és jobbra-balra, illetve hátra hajlás segíthet.
  • menjünk ki a helységből, és járjunk pár percet a folyosón, vagy más szobákban.

Ezek a technikák nem a hosszú távú stresszcsökkentésre alkalmas dolgok, csak a pillanatnyi feszültséget enyhítik. Viszont ha valamelyik beválik, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy hogyan tudjuk azt a modalitást felhasználni ahhoz, hogy az általános stressz szintünket enyhíteni tudjuk. Abban az esetben például, ha a mozgás válik be legjobban, akkor lehet, hogy egy jó általános stresszcsökkentő módszer lenne számunkra valamilyen rendszeresen végzett sport.

(Forrás: helpguide.org)

Megosztom:
Comments are closed.